«کرگدنهای روی دیوار» رونمایی شد
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۵۳۹۴۱
ایسنا/زنجان به همت خانه داستان و مجموعه فرهنگی فرهنگان زنجان، مراسم رونمایی از کتاب کرگدنهای روی دیوار در این مجموعه فرهنگی برگزار شد.
به همت خانه داستان و مجموعه فرهنگی فرهنگان زنجان کتاب مراسم رونمایی کرگدنهای روی دیوار دیروز (۲۱ خرداد) در این مجموعه فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، نویسنده و مدرس داستاننویسی در استان با اشاره به اینکه «کرگدنهای روی دیوار» اولین مجموعه داستان جدی چاپ شده از اهالی داستان استان زنجان است، اظهار کرد: پیش از این مجموعه داستانهایی به صورت مشترک از نویسندگان استان به چاپ رسیده بود اما این کتاب در واقع اولین مجموعه جدی در بین نویسندگان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سلمان کریمی با اشاره به اینکه شعر در زنجان سابقه دیرینهای دارد و از زمان قدیم تا دوران معاصر بنیه شعر در استان قوی بوده است، گفت: در داستان اما این ریشه و بنیه قوی وجود ندارد، پیش از انقلاب آقای میرتقیفاضلی تنها داستاننویس استان بوده است که ایشان هم چند مجموعه داستان داشت که در برهه خاصی به چاپ رسید و پس از آن نیز تجدید چاپی نداشته و پس از آن هیچ اتفاقی تا دهه ۷۰ نیفتاده است تا اینکه در دهه ۷۰ جلسات داستان در استان با جوانانی که متولد سالهای ۵۰ بودند، شکل گرفت.
این نویسنده و مدرس داستان افزود: داستان زنجان با نسل دهه ۵۰ شروع شد و اکنون تنها پنج تا شش نفر این مسیر را ادامه میدهند و در این میان فاصلهای بین این نسل و نسل بعدی با یک فاصله ۱۵ تا ۱۶ سال به وجود آمد که نسل جدید نسل پرکاری هستند و در این برهه به جایی رسیدیم که هر دو نسل چه نسل قبلی و چه نسل فعلی مصرانه میخواهند که نوشتههای خود را به چاپ برسانند و در پنج سال آینده میتوان شاهد چاپ ۱۰ الی ۱۵ مجموعه از بچههای استان زنجان بود که با این تفاسیر میتوان گفت که داستان زنجان به تبع این ۱۰ تا ۱۵ سال پشتوانه آینده روشنی دارد.
کریمی با بیان اینکه امیدواریم در آینده داستاننویسان بزرگی در استان پرورش یابد، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از نویسندهها کارهای خود را برای انتشار به انتشاراتیهایی سپردهاند و چاپ کتاب کرگدنهای روی دیوار قطعا جرقهای خواهد بود که منجر به یک انفجار بزرگ در داستان زنجان خواهد شد و نثر روان نویسنده موجب میشود تا خواننده به خواندن کتاب ترغیب شود.
در ادامه، یک نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه یک دست صدا ندارد، اظهار کرد: با چاپ یک کتاب و یک مجموعه و یک رمان در ادبیات یک خطه و جغرافیا اتفاق خاصی نمیافتد، بلکه ریشههای داستانی به رشد داستان در یک منطقه کمک میکند.
محمدعلی خامهپرست افزود: زمانی که یک داستانی در جایی دیده میشود به تنهایی نمیتواند کاری کند و این ریشههای آن است که توانسته او را بارور کند، به این معنا که افرادی که در این زمینه فعالیت دارند هر چه قدر فعالیتهای خود را تقویت کنند و کتابهای بیشتری به چاپ برسانند در واقع تنه اصلی داستاننویسی را در آن خطه تقویت کردهاند که چند نفر از این تنه خود را بالا بکشند و به جاهای خوبی برسانند.
این نویسنده ادامه داد: یک زمانی نهضت یا پویشی راه افتاد که کتابهای داستان خارجی را مطرح میکرد و اکنون زمان این رسیده است که داستان ایرانی بخوانیم. یکی از راههایی که میتواند نویسنده فارسی زبان را تقویت کند تا داستان خوبی بنویسد، این است که کتابهای دیگران را بخواند. میبایست خواندن کتاب و رمان بسیار بیشتر از این باشد. وقتی ما آمار فروش کتابها را در ایران با سایر کشورها مقایسه میکنیم، واقعا تاسف میخوریم و از همین رو است که باید دوستان را تشویق کرد که داستان ایرانی بخوانند.
در پایان این مراسم «زهره میرعیسیخانی» نویسنده «کرگدنهای روی دیوار» با اشاره به اینکه این کتاب در واقع مجموعهای از داستانهای برگزیده در جشنوارههای داستان است، گفت: مسلما با چاپ این کتاب به نقطه مطلوبی که توقع دارم نرسیدهام ولی این کتاب تلاشی است برای به اشتراک گذاشتن آنچه که طی این سالها در کلاسهای داستان آموختهام.
به گزارش ایسنا، «کرگدنهای روی دیوار» مجموعه داستان کوتاهی حاوی ۷ داستان از «زهره میرعیسیخانی» است که تنهایی و انزوای انسان امروز را به تصویر میکشد و در هر داستان شخصیتها ضمن درگیری با مشکلات و حوادث خود، باحس تنهایی خود به نوعی کنار میآیند.
داستانهای این مجموعه عبارتند از «باغ اناری» برگزیده داستان جشنواره بانه و جشنواره ادبی تبریز در سالهای ۹۰، کرگدنهای روی دیوار چاپ شده در مجموعه داستان گروهی پرسه در حوالی داستان به اهتمام حسین سناپور، «downhill» برگزیده جشنواره بزرگ انقلاب سال ۹۲، انتهای خیابان بهار برگزیده در جشنواره شعر و قصه استان زنجان، «شهر چنارها»، «گربه مرده» و «زنی زیر باران دف میزند» است.
**«کرگدنهای روی دیوار» اولین مجموعه داستان جدی چاپ شده از اهالی داستان استان زنجان است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری زنجان داستان كوتاه باغ اناری خیابان بهار مجموعه فرهنگی مجموعه داستان استان زنجان کتاب ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۳۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،وی علاوه بر کتابهایی چون «سه گانه نیویورک»، فیلمنامه نویس «دود» وین وانگ و کارگردان فیلم «لولو روی پل» بود.
آستر با انتشار اولین کتابش با عنوان «اختراع انزوا» با تحسین منتقدان روبه رو شد.
نصرالله شیرینآبادی نوازنده پیشکسوت ویولن شامگاه یکشنبه نهم اردیبهشت در سن ۷۵ سالگی بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
جایگاه او به عنوان یکی از برجستهترین نویسندگان آمریکایی با مجموعهای از سه داستان مرتبط با هم که به عنوان «سهگانه نیویورک» منتشر شد، تثبیت شد. این ۳ کتاب شامل «شهر شیشه ای» (۱۹۸۵)، «ارواح» (۱۹۸۶) و «اتاق قفل شده» (۱۹۸۶) هستند. کتابهای سهگانه برای پرداختن به پرسشهای اگزیستانسیال، با موضوع رمان پلیسی بازی میکنند.
جویس کارول اوتس، رماننویس، در سال ۲۰۱۰ نوشت، آستر برای «داستانهای پست مدرنیستی بسیار شیک و معماییاش که در آن راویها بندرت قابل اعتماد هستند و بستر داستان دایم در حال تغییر است، شناخته شد».
داستان های او اغلب با مضامین تصادف، شانس و سرنوشت بازی می کنند. بسیاری از قهرمانان او خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیتهایی از رمانهای اولیه دوباره در رمانهای بعدی ظاهر میشوند.
منتقد مایکل دیردا درباره آثار آستر مینویسد: از زمان «شهر شیشهای»، اولین جلد از سهگانهاش در نیویورک، آستر سبکی شفاف و اعترافی را به کمال رساند، سپس از آن برای نشان دادن قهرمانان سرگردان در دنیایی به ظاهر آشنا استفاده کرد که به تدریج با تهدیدهای مبهم و توهم احتمالی، مملو از ناراحتی فزاینده میشوند.
آستر خالق ۱۸ رمان بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شده اند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.
او بعدها خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو شروع شد. وی با این فیلمنامه جایزه معتبر ایندپندنت اسپرایت را برای بهترین فیلمنامه اول کسب کرد.
همکاری او با وانگ ادامه پیدا کرد و این دو به طور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کردند که دوباره کایتل و اسپوزیتو به همراه لو رید، میرا سوروینو و مدونا در آن بازی کردند. آستر در نوشتن فیلمنامه «مرکز جهان» اثر وانگ نیز نقش دارد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
رمان «۴۳۲۱» آستر در سال ۲۰۱۷ در فهرست نهایی جایزه من بوکر قرار گرفت.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901648